Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-02@16:38:16 GMT

پیشکش‌های رنگین به اهالی

تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۹۷۷۶۱

پیشکش‌های رنگین به اهالی

همشهری آنلاین _ شقایق عرفی‌نژاد:  در این منطقه محله‌هایی با بافت فشرده و دیواره‌های خاکستری و دودگرفته وجود دارند که هدف شهرداری برای رنگ‌آمیزی و زیباسازی‌اند. تازه‌ترین این طرح‌ها در خیابان خواجه‌نصیر در حال اجراست. اگر ساکن این محله باشید، به‌طور حتم با خانه‌های فرسوده و دیوارهای غبارگرفته روبه‌رو هستید و طبیعی‌تر این است که به آن عادت کرده باشید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما در روزهایی که دور نیستند، طرح و نقش‌های رنگی روی این دیواره‌ها خواهد نشست و در بعضی جاها همین حالا هم این نقاشی‌های دیواری و کارهای حجمی‌ را می‌توانید ببینید. این آثار پرداخته هنرمندانی است که تجربه این کار را دارند و در این روزها مشغول کارند.

محمدحسین سعید/ دانش‌آموخته گرافیک

  «محمدحسین سعید» دانش‌آموخته گرافیک و کارشناس ارشد تئاتر از دانشگاه سوره است. می‌گوید چند سال است تجربه نقاشی دیواری در شهر و همکاری با شهرداری را دارد؛ از جمله در منطقه‌های ۱۴، ۱۲ و ۲۰. تجربه او در قالب فراخوان طرح‌های استقبال از بهار و ماه مهر رقم خورده است. آن‌طور که او می‌گوید نقاشی دیواری در خیابان خواجه‌نصیر از پروژه‌های ریزمقیاس شهرداری است که در مناطق مختلف تهران انجام می‌شود. شروع کار سعید در منطقه ۷ با فراخوانی بوده که از سوی شهرداری اعلام شده است. او می‌گوید: «ما ۲ یا ۳ طرح برای شهرداری منطقه ۷ فرستادیم که پذیرفته شدند و به این‌ترتیب کار شروع شد.»

سعید توضیح می‌دهد: «تقریباً ۲ هفته است کار رنگ‌آمیزی دیوارهای خیابان خواجه‌نصیر را شروع کرده‌ایم. این دیوارها کوچک و زیر صدمترمربع هستند.» از ۱۲ دیواری که قرار است رنگ‌آمیزی شوند، تا حالا کار ۵ دیوار تمام شده است. سعید درباره این طرح‌ها می‌گوید: «طرح‌های ما طرح‌های هندسی هستند که با استفاده از رنگ‌های شاد اجرا می‌شوند. از رنگ‌های شاد استفاده می‌کنیم برای اینکه مردم به دلیل شرایط اقتصادی و شیوع کرونا وضعیت روحی خوبی ندارند. به همین دلیل خواستیم با این کار فضایی شاد در محله‌ها ایجاد کنیم تا روحیه مردم هم بهتر شود.»
او البته در این کار تنها نیست. گروهی تحصیل‌کرده در رشته نقاشی در این کار کنار او هستند؛ گروهی پنج‌نفره که طراحی‌ها را هم با انجام داده‌اند و در اجرا هم با هم تعامل دارند. سعید با بخش زیادی از کارهای زیباسازی در تهران که پیش از این انجام شده، موافق است: «انتخاب‌هایی که از میان هنرمندان و کارها در مناطق مختلف تهران انجام می‌شود، بر اساس سیاست‌های سالانه‌ای است که شهرداری در پیش می‌گیرد. تا جایی که من اطلاع دارم، شورای هنری متشکل از هنرمندان و استادان دانشگاه‌ها این کارها را انتخاب می‌کنند. البته بر این انتخاب هاگاه نقدهایی هم هست و کارهای ضعیف هم دیده می‌شود، ولی بیشتر کارهای انجام‌شده قابل دفاع هستند.»


او از شهرداری برای طرح تهران رنگی تشکر می‌کند و می‌گوید: «صد در صد انجام چنین طرح‌هایی در تهران تأثیرگذار است. همین دیواری که به‌تازگی روی آن کار می‌کردیم، کثیف و خاکستری بود. اما روزهای بعد وقتی اهالی از خانه بیرون می‌آمدند، با دیواری رنگی و زیبا مواجه می‌شدند. این اتفاق حتماً در خلق و خو و رفتارهای اجتماعی آنها تأثیرگذار است. روزهای اولی که برای رنگ‌آمیزی با شهرداری کار می‌کردم، تأکیدی بر استفاده از رنگ‌های شاد نبود. طرح‌ها معمولاً خاکستری و ترکیب رنگ‌های مکمل بود. ولی رویکرد تازه شهرداری در استفاده از رنگ‌های شاد، بر زیبایی و ایجاد چشم‌انداز چشمنواز شهری مؤثر است.»

زهرا پنده/ کارشناس ارشد نقاشی هدف:تبلیغ برای استفاده از دوچرخه

در کنار این نقاشی‌های دیواری المان‌ها و کارهای حجمی ‌هم در محله خواجه‌نصیر انجام شده است. از جمله نماد دوچرخه‌سوار که مقابل سرای محله نظام‌آباد می‌توان دید و این جزئ ۲۲ نماد فلورسنتی دوچرخه است که در مناطق مختلف تهران و از جمله منطقه ۷ کار شده است. این نماد کار «زهرا پنده» است که آن را در همین پروژه زیباسازی خیابان خواجه‌نصیر ارائه داده است. او دانش‌آموخته ارشد نقاشی است و ۱۵ سال تجربه نقاشی و برگزاری نمایشگاه و البته همزمان نقاشی دیواری دارد.

او درباره نماد دوچرخه‌سوار و ایده آن می‌گوید: «با توجه به اینکه سیاست دکتر حناچی، شهردار تهران، تبلیغ برای استفاده از دوچرخه است و مسیرهای زیادی هم در تهران برای این کار ساخته شده، در این نمادها هم از دوچرخه استفاده کردیم. چه در نمادهای فلورسنتی که در مناطق مختلف تهران کار شد و چه در نماد دوچرخه‌سوار مقابل سرای محله، هدفمان تبلیغ برای استفاده از این وسیله بود.» پنده می‌گوید در این نماد دوچرخه ورزشی را انتخاب کرده و دوچرخه‌سواری که به‌طور حرفه‌ای این کار را می‌کند. دلیلش هم برای این کار این بوده که در سرای محله نظام‌آباد رشته‌های مختلف ورزشی کار می‌شود. او درباره ماده استفاده‌شده در این نماد هم توضیح می‌دهد: «در این نماد از فلز استفاده کردیم و طرح هم دفرمه است. در واقع ساده‌شده یک دوچرخه است. رنگ قرمز را هم به ۲ دلیل انتخاب کردم.

یکی اینکه رنگ پرانرژی است و با دوچرخه هماهنگی دارد و بعد هم دیوار پشت این نماد که دیوار سرای محله است، با رنگ‌های ملایم رنگ‌آمیزی شده و قرمز خودش را در میان آن رنگ‌ها نشان می‌دهد. پایه دوچرخه هم آبی است، برای اینکه آرامش دوچرخه‌سواری را القا کند.»

محمد گودرزی/ رئیس اداره زیباسازی منطقه 7

اجرای پروژه‌های کوچک‌مقیاس برای زیباسازی محله‌ها

اداره زیباسازی منطقه ۷ برای بهبود سیما و منظر شهری و در ادامه اجرای پروژه‌های کوچک‌مقیاس محلی با توجه به نیازسنجی و کارشناسی انجام‌گرفته در محله‌های کم‌برخوردار نواحی یک، ۲ و ۵ اقدام به اجرای حدود هزار و ۴۰۰‌مترمربع نقاشی دیواری با طرح‌های مصور روی دیوراه‌های بدمنظر در خیـــابان‌های خواجه‌نـــصیر و مطلب‌نژاد کرده است. در این بین نظر شورایاران و سرای محله‌ها نیز مطرح بوده است که در جلسات حضور داشته‌اند و این نیازسنجی ابتدا از سوی خود شورایان و مدیران سرای محله‌ها صورت گرفت.

از طرف دیگر، با توجه به سیاست‌های شهرداری تهران مبنی بر لزوم فرهنگسازی و استفاده از دوچرخه برای کاهش آلودگی هوا و افزایش سلامت شهروندان، اداره زیباسازی اقدام به اجرای طرح نمادین دوچرخه با استفاده از رنگ‌های فلورسنت و پروژکتورهای یو. وی در جـــداره‌های بزرگراه صیادشیرازی در قالب پروژه‌های کوچک مقیاس محلی کرده است. همچنین المان فلزی دوچرخه‌سوار و نقاشی دیواری مقابل سرای محله نظام‌آباد اجرایی شده است. در حال حاضر تقریباً ۳۰۰‌متر نقاشی دیواری اجرا شده است و بقیه نیز تا یک ماه آینده انجام می‌شود.

کد خبر 563092 برچسب‌ها زیبا سازی همشهری محله منطقه ۷ شهرداری نقاشی - نقاشان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: زیبا سازی همشهری محله منطقه ۷ شهرداری نقاشی نقاشان مناطق مختلف تهران استفاده از رنگ خیابان خواجه نصیر رنگ های شاد نقاشی دیواری دوچرخه سوار نماد دوچرخه سرای محله رنگ آمیزی منطقه ۷ محله ها طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۹۷۷۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک «نقاشی» چگونه راز ساخت اهرام مصر را فاش کرد؟ (+عکس)

رازی که هزاران سال به قوت خود باقی مانده بود، سرانجام کشف شد، چرا که فیزیکدانان بر این باورند که سرانجام به چگونگی ساخت اهرام مصر باستان پی برده‌اند. 

به گزارش فرادید، این موضوع که چگونه یک تمدن باستانی بدون ماشین‌آلات سنگین موفق به ساخت اهرام شد، مدت‌ها موضوع فکر بسیاری از افراد بود. هرم بزرگ جیزه به ارتفاع ۱۴۷ متر، زمانی که ساخته شد، بلندترین سازه جهان برای بیش از ۳۸۰۰ سال بود و ما همچنان مجذوب عظمت آن هستیم. 

برخی تصمیم می‌گیرند از اهرام دیدن کنند، برخی دیگر تصمیم می‌گیرند بر فراز آن‌ها با چتر پرواز کنند و برخی دیگر جرات کرده و به داخل هرم بزرگ می‌روند، اما ما تا کنون نمی‌دانستیم آن‌ها چگونه ساخته شده‌اند. 

گروهی از دانشمندان دانشگاه آمستردام در مورد چگونگی ساخت اهرام توسط مصریان باستان به کشف پیشگامانه‌ای دست یافتند. تیمی از فیزیکدانان به رهبری دکتر دانیل بون، روی یک نقاشی دیواری در مقبره جهوتی‌هوتپ (Djehutihotep) تمرکز کردند. این نقاشی که قدمت آن به سال ۱۹۰۰ قبل از میلاد بازمی‌گردد، به نظر یک تکنیک ساختمانی را نشان می‌دهد. 

این نقاشی دیواری ۱۷۲ مرد را به تصویر کشیده که مجسمه‌ای را با طناب‌های متصل به سورتمه حرکت می‌دهند. جلوتر از سورتمه، جایی که به نظر می‌رسد جیزه یا اطراف آن باشد، دیده می‌شود که آب را روی شن‌ها می‌ریزند. فیزیکدانان که شیفته این کشف شده بودند، تصمیم گرفتند آن را آزمایش کنند. 

آن‌ها به مصر رفتند و هرم خودشان را در مقیاسی بسیار کوچکتر ساختند. در طول آزمایش مشخص شد اگر ماسه خشک باشد، به شکل توده درمی‌آید و حرکت اجسام را دشوارتر می‌کند، اما با افزودن مقدار مناسب آب، از شکل گرفتن این توده‌ها جلوگیری می‌شود و ماسه صاف می‌ماند. 

Bonn در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۱۶ گفته است: «اگر از شن و ماسه خشک استفاده کنید، خوب کار نمی‌کند، اگر ماسه بیش از حد مرطوب شود، باز هم خوب کار نمی‌کند. برای این کار یک سفتی بهینه لازم است.» 

قبلاً اعتقاد بر این بود که استفاده از آب برای کمک به ساخت و ساز تشریفاتی بوده، نه عملی. 

یافته‌های این تیم در یکی از معتبرترین مجلات علمی جهان (Physical Review Letters) منتشر شد. در مقاله منتشرشده توضیح داده شد: «سایش لغزشی روی شن و ماسه با افزودن مقداری آب (نه خیلی زیاد) تا حد زیادی کاهش می‌یابد.» 

«اگر میزان آب درست نباشد، ماسه مرطوب بیابان تقریباً دو برابر سفت‌تر از ماسه خشک می‌شود.» 

«یک سورتمه به راحتی روی شن‌های سفت صحرا می‌لغزد، چون شن‌ها مانند وقتی که خشک هستند مقابل سورتمه انباشته نمی‌شوند.» 

این موضوع به قدری ساده است که حتی بون و تیمش هم غافلگیر شدند: «من از میزان کاهش ۵۰ درصدی نیروی کشش بسیار متعجب شدم، به این معنا که مصریان باستان فقط به نیمی از مردان نیاز داشتند تا اهرام را از روی شن‌های خیس در مقایسه با شن‌های خشک بکشند.»

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • «رنگین‌کمان تمدن‌ها» رونمایی می‌شود
  • هلند میزبان آینده‌نگرترین محله جهان
  • یک «نقاشی» چگونه راز ساخت اهرام مصر را فاش کرد؟ (+عکس)
  • سرآسیاب قدیمی ترین حسینیه محله کن
  • زیبایی نقاشی خداوند در طبیعت زیرکوه
  • مدیریت شهری شانس گرفته شده از مردم برای دوچرخه ها را دوباره به آنها برگرداند
  • دوچرخه‌هایی که در تهران محو شدند/ شانس گرفته شده از مردم را به آنها بازگردانیم
  • دوچرخه‌هایی که در تهران محو شده‌اند
  • ویروس غیبت در نشست‌های خبری به مربیان دیگر سرایت کرد/ خونِ شجاعی و الهامی از مورایس و بقیه رنگین‌تر است؟ +فیلم
  • دوچرخه‌هایی که در تهران محو شدند/ شانس گرفته شده از مردم را به آن‌ها بازگردانیم