نقاشی های علی در پاتوق سیمین
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۱۳۲۳۳
خبرگزاری آریا - شهر: در راستای ایجاد محیطی شاداب برای شهروندان و بهبود سیمای شهری و افزایش آرامش بصری، چند منطقه شهرداری از جمله منطقه 11 نسبت به نقاشی دیواری در محله ها و پاتوق ها اقدام کردند.
به گزارش خبرنگار شهر، این روزها در پاتوق سیمین در خیابان ایروانی، کوچه نورقربانی در منطقه 11 ، علی غیبی، نقاش 40 ساله روی داربستی چند ده متری در حال انجام نقاشی دیواری روی نمای پشت ساختمانهای مسکونی مشرف به این پاتوق است، نقاشی ای که طرحی از درخت های ناهمگون و دفرمه است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او که نقاشی را به صورت حرفه ای دنبال کرده و کارشناسی ارشد نقاشی دارد در حال حاضر در دانشگاه نیز تدریس می کند، می گوید: از پنجم ابتدایی به صورت تجربی نقاشی را شروع کردم و زمانی که دانشجوی نقاشی شدم، 15 سال بود که نقاشی می کردم.
داستان ورود به دانشگاه و تصمیم برای ادامه دادن هنر نقاشی به صورت آکادمیک نیز جالب است؛ وقتی یک سری از بچه های نقاشی پای دیوار کار می کردند، می دیدم که توانایی اجرای کار دیواری ندارند، برایم سوال بود و انگیزه ای شد که بروم ببینم این افراد در دانشگاه چه کار می کنند و چه چیزی یاد می گیرند. در واقع این افراد سبب خیر شدند، من وارد دانشگاه شدم و فهمیدم چقدر در این حرفه مبتدی هستم. پی بردم که نقاشی فقط دیواری نیست بلکه دنیای حرفه ای دارد و این دنیایی که از نقاشی در دانشگاه با آن آشنا شدم، در بحث حرفه ای گری در فضای شهری نیز تاثیر گذاشت.
او ادامه می دهد: 15 سال است که در حوزه نقاشی فضای شهری فعالیت می کنم؛ پنج سال اول در همدان کار کردم چون ساکن آنجا بودم و 10 سال بعدی را در تهران فعالیت کردم.
غیبی درباره انتخاب طرح ها و ایده ها و سفارشی بودن یا نبودن آن ها می گوید: طرح ها را بسته به فضا، انتخاب می کنیم. بعضی از طرح ها قبلا توسط سازمان زیباسازی تایید شده ولی کسی نبوده که اجرا کند، بنابراین طرح را از طراح خریداری و سپس اجرا می کنیم. در بعضی مواقع نیز طرحی را به منطقه ارائه می دهیم و منطقه تایید آن را از سازمان زیباسازی می گیرد و ما اجرا می کنیم.
او از نقاشی و طرحی که در میدان حسن آباد اجرا شده به عنوان طرحی که با استقبال قابل توجه شهروندان مواجه شده نام می برد و عنوان می کند: پس از آتش سوزی میدان حسن آباد، جستجویی درباره قدیمی ترین عکسهای موجود این میدان انجام و چند طرح ارائه شد که در نهایت یکی از طرح ها تایید شد. بنابراین طرح میدان حسن آباد قدیم در بیمارستان نجمیه و در مساحتی حدود 1500 متر مربع انجام شد با واکنشها و پیامهای مثبت شهروندان به ویژه سالمندان به دلیل اشاره طرح به تهران قدیم و سنتهای گذشته همراه شد.
این نقاش می افزاید: در پارک ها و پاتوق محلی چند منطقه به صورت ناهمگون و دفرمه، سنتی و مدرن کارهایی انجام دادم. درختهای دفرمه شده ای که در حال نقاشی است ، بیننده را درگیر می کند. به علاوه اینکه به دلیل تاکید بر شاد کردن فضا سعی می کنیم رنگهای شاد انتخاب کنیم چون تاکید سازمان زیباسازی این است که فضا زنده و شاداب و پرنشاط شود.
او با اشاره به اینکه پیش از این در حوزه زیباسازی با پیمانکارها کار می کردم و دو سالی است که به صورت مستقل کار می کنم، ادامه می دهد: در مجموع در محله ها و مناطقی که کار کردم ساکنان همکاری خوبی داشتند و استقبال مردم از بحث زیباسازی قابل توجه بوده است. در واقع توجه به پروژه های محله ای که در دوره جدید شهرداری به آن پرداخته می شود با استقبال زیاد مردم و شهروندان مواجه شده است. در گذشته فضاهایی که بیشتر در معرض دید عموم مردم بود رسیدگی می شد در این دوره اما در جاهایی کار می کنیم که کمتر دیده می شود و به لحاظ فرهنگی هم ضعیف است.
غیبی درباره پاتوقی که درحال نقاشی دیوار آن است، می گوید: در این فضاها عمدتا بچه ها بازی می کنند. البته موقع نقاشی، همسایه ها و بچه ها ورود پیدا می کنند و درباره رنگ ها و طرح نظر می دهند. نکته ای که نشان دهنده سطح بالای درک بصری مردم است.
او در پاسخ به این پرسش که آیا درباره روز تهران نیز طرحی داشتید، عنوان می کند: درباره روز تهران طرحی نداشتیم اما درباره هویت تهران قدیم در محله هایی مانند جوادیه و گمرک در حال طراحی چند نمونه کار هستم که البته هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده است. مواردی مانند بافت های سنتی، زورخانه ها، باشگاه ها، ورزش کشتی و زمین خاکی هایی که در گذشته در این محله ها وجود داشت.
او ادامه می دهد: می خواهم طرح هایی از تهران قدیم که اشاره به نوع زندگی مردم در گذشته دارد طراحی کنم. طرحی که در میدان حسن آباد پیاده شده مربوط به بافت معماری آن بوده اما در طراحی های جدید به زندگی و جریان آن در گذشته اشاره خواهد شد مثلا طرح هایی مانند شستشوی لباس توسط زنان در چشمه ها که امیدواریم به نتیجه برسد. مهمترین شاخصه گذشته ما اخلاص و مهر و محبت و بیم مردم بوده که سبک زندگی باعث آن شده بود ولی زندگی مدرن با تمام زیبایی ظاهری، مردم را دل مرده کرده است.
غیبی درباره طرح هایی در نقاشی دیواری که می تواند باعث ایجاد رضایتمندی در شهروندان شود، نیز می گوید: مهمترین بخش انجام کارهای پاتوق محله ای است چرا که در دیگر نقاط شهر، تعداد دیوارها محدود است و خیلی جای مانور وجود ندارد اما در بحث پاتوق محله ای این اقدام در سطح فرهنگی محله تاثیر مثبت می گذارد. در واقع مثل پوشش و لباس است و رسیدگی به پاتوق ها مثل همان لباس عمل می کند و در ارتقای زیبایی های بصری موثر است.
او مصداق این گفته را اینطور بیان می کند: در محلی کار کردم که چند کارتن خواب معمولا آنجا حضور داشتند. از زمانی که شروع به کار در آن پاتوق محله کردیم این افراد بی نظمی آن نقطه را کم کردند و دیگر در آن پاتوق آتش روشن نکردند و کم کم محل را ترک کردند و آن محل تبدیل به نقطه ای برای بازی بچه ها شد. در واقع می توان گفت که این نقاشی دیواری محله را از لحاظ بحث فرهنگی نجات داد.
به لحظات پایانی گفتگو که نزدیک می شدیم چند نوجوان با لباس ورزشی و توپی که با خود آورده بودند در گوشه ای، مشغول بحث درباره ستاره های لوگوی استقلال و مقایسه آن با تیمهای خارجی شدند. نظرشان را درباره نقاشی دیواری این پاتوق پرسیدم که متفق القول می گویند: پاتوق نسبت به قبل خیلی زیباتر شده اما نقاشی ها باید زیباتر از این کار شوند. تنوع رنگ زیاد است و اگر کمتر بود می توانست زیباتر شود. از شهرداری می خواهیم زمین بازی در این محله برای بچه ها ایجاد کند.
خبرنگار: علی سی پی
منبع: خبرگزاری آریا
کلیدواژه: میدان حسن آباد نقاشی دیواری محله ها طرح ها بچه ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۱۳۲۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
برپایی نمایشگاه آثار آندره سوروگیان درباره شاهنامه در ایروان
به گزارش خبرنگار مهر، موزه ماتناداران در شهر ایروان با نام کامل «ماتنادارانِ مسروپ ماشتوتس» از بنیادهای برجسته ارمنستان به شمار میرود که به نام ماشتوتس ابداعکننده الفبای زبان ارمنی، نامگذاری شده است.
«ماتناداران» در معنای لغوی به مجموعهای گفته میشود که مکانی برای نگهداری اسناد، متون خطی و کتابهای دستنویس قدیمی یا چاپی است. این مجموعه، علاوه بر حفاظت از این متون، فعالیتهای علمی دیگری از قبیل جمعآوری، ترمیم، طبقهبندی، تحقیق و نشر آنها را نیز برعهده دارد.
مدیر ایرانی-ارمنی این موزه فعالیتهای زیادی در راستای شناخت دو کشور ایران و ارمنستان انجام میدهد از جمله برگزاری چندین نمایشگاه و تبادل اطلاعات برای خوانش و مرمت نسخ خطی. یکی از این برنامهها در راستای بزرگداشت نقاش ایرانی ارمنی بود پیش از این هم بارها نمایشگاههایی برگزار کرد که هر کدام با استقبال خوبی مواجه شده است.
امروز نیز قرار است نمایشگاهی با عنوان شعر تندیسها به مناسبت صد و سی سالگی آندره سوروگیان در موزه ماتناداران افتتاح شود. این موزه با همکاری مؤسسه علمی نسخههای خطی ماتنداران، موزه کلیسای اچمیادزین و مادر آتور آثار نقاشی «آندره سوروگیان» نقاش و هنرمند ایرانی-ارمنی از شاهنامه فردوسی را به نمایش میگذارد.
ایوت تجریان مدیر بخش موزه ماتناداران
آندره سوروگیان معروف به درویشخان، نقاش برجسته مینیاتور و یکی از بنیانگذاران شیوه مردمی در نقاشی ایرانی معروف به نقاشی قهوهخانهای بوده است و در نقاشی ایرانی و سبک نقاشی مینیاتور صاحب سبک بود. این هنرمند ارتباط تنگاتنگی با مردم ارمنی و گذشته تاریخی آنها داشت.
پیش از این نیز همایشی برای این هنرمند ارمنی-ایرانی با همکاری با همکاری سفارت جمهوری ایران در جمهوری ارمنستان، مرکز فرهنگی سفارت جمهوری ایران در جمهوری ارمنستان و بنیاد سوروگیان برگزار شده بود.
در این راستا «ایوت تجریان» مدیر بخش موزه ماتناداران در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: این نمایشگاه با هدف یادبود این هنرمند ایرانی-ارمنی برپا شده است. پیش از این آمانوئل سوروگیان نوه آنتوان و فرزند آندره، که اکنون ۹۴ ساله ساکن آلمان هست، کلکسیون بزرگی از آثار پدر و عکسهای پدربزرگش (آنتوان عکاس مشهور دوره ناصرالدین شاه) را اهدا کرده بود.
وی با بیان اینکه این نمایشگاه به مدت ۶ ماه در موزه ماتناداران برپا خواهد بود گفت: ما در این موزه و در موزه اچمیادزین نیز آثاری از سوروگیان داریم که به نمایش میگذاریم. در مجموع حدود ۳۰ اثر به نمایش گذاشته میشود که وی از داستانهای شاهنامه کشیده است. آثاری که از آندره سوروگیان در موزه ماتناداران نگهداری میشود با آثار موجود در موزه کلیسای اچمیادزین تفاوت دارد. آثار آنجا از اسطورههای تاریخی ارمنی است، ولی آثار موزه ما بیشتر از خیام و باباطاهر و شاهنامه فردوسی است.
تجریان که موضوع پایانه نامهاش «زندگی و آثار آنتوان سوروگین، عکاس ایرانی» بوده است گفت: این موزه به انیستیتوی نسخه شناسی و موزه نسخههای دست خطی معروف است و کسی به عکسهای آرشیوی آن توجه نکرده بود در حالی که نگاتیوهای شیشهای و عکسهای زیادی از نسل اول عکاسان ارمنی درباره ایران داریم. من سه سال روی آن کار کردم و نتیجه آن برگزاری چند همایش و نمایشگاه شد.
در حال حاضر هم میتوان نمایشگاه موقتی از تصاویر عکاسان ارمنی که به ایران آمده و عکاسی کردهاند را مشاهده کرد. این نمایشگاه به مدت ۶ ماه باید برگزار میشد اما هر بار به دلیل استقبالی که از آن شد، تمدید کردیم.
آندره سوروگیان ۹ سال در انزوا به سر برد و غرق در آثار فردوسی شد و ۴۱۶ اثر از شاهنامه فردوسی را نقاشی کرد که با تاریخ فوت این شاعر همخوانی داشت
تجریان به برگزاری نمایشگاه قاجار نیز اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه هم به دلیل استقبال زیاد، بارها تمدید شد. منتها ما نمیتوانستیم نسخهها را خیلی طولانی به معرض نمایش بگذاریم به همین دلیل در طول سه سال، بارها آثار جا به جا میشد.
وی گفت: در این موزه بیش از ۴۵۰ نسخه ایرانی داریم و قسمتی از آن متعلق به دوره قاجار است. برخی از نسخهها ناشناس هستند یا دیباچه ندارند بنابراین با توجه به سبک تهیه کاغذ و خط میتوانستند قاجاری باشند. از این آثار هم در نمایشگاه استفاده کردیم. ایران برای ارمنیان بسیار مهم است و الهام بخش کارهای هنری آنها میشود. مانند آندره سوروگیان که عاشق ایران بود.
وی که پیش از این مدیر بخش هنری موزه بوده است گفت: بعد از اینکه من مدیر موزه مانتاداران شدم، ۹۰ درصد نمایشگاهها و برنامههایمان مرتبط با ایران است حتی نوروز امسال سفره هفت سین در موزه چیدیم. چون معتقد هستم کشورهای همسایه باید همدیگر را بشناسند. زمانی که ارمنستان جزو شوروی بود روابط بین دو کشور ایران و ارمنستان هم کم شد. اما الان زمانی است که باید روابط سیاسی و فرهنگی را احیا کنیم. چون هر کار بزرگی از کارهای فرهنگی نشأت میگیرد حتی سیاست.
یکی از نقاشیهای آندره که به عنوان شاهکار او یاد میشود
وی ادامه داد: من در راستای همکاریهای مشترک یک سفر به همراه همکارانم در موزه به شهرهای قم و تهران داشتیم و از کتابخانه مرعشی، مرکز میراث مکتوب، کتابخانه مرکزی و بنیاد ایرانشناسی دیدن کردیم. در کتابخانه مرعشی و کتابخانه های دیگر تعداد نسخ ارمنی وجود دارد که هیچ وقت روی آن کار نشده است.
تجریان گفت: همچنین همکاری زیادی با سفارت ایران و رایزنی فرهنگی ایران در ارمنستان میکنیم. در نظر داریم تا مرمت گران نسخ ایرانی و ارمنی هم با یکدیگر آشنا شوند. چند وقت پیش هم از یکی از مرمتگران مشهور ایرانی دعوت شد تا در دو هفته کارگاه عملی و تئوری برگزار کند. از ایروان هم قرار است چند نفری به ایران بیایند تا فعالیتهای مشترک انجام شود.
کد خبر 6093804 فاطمه کریمی